Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Isnin, 11 Ogos 2014

Tukar Susu

Assalam...

Akhirnya, mama yg kononnya kondifen ni, gabra jugak bila Irsyad nangis & merengek bila nak berak. Dah berak dia rengek lagi nak minum susu. Dah habis sebotol, mau lagi minum sampai muntah.

Petang kelmarin, aku pergi juga jumpa doktor pakar kanak-kanak kat KMC. Sebenarnya nak pergi hari Selasa sebab Doktor Razif baru start kerja dari cuti raya. Tapi, takut Irsyad ada masalah lain, aku pergi jumpa doktor Chua.


Doktor Chua periksa lubang bontot & punai Irsyad, kot ada luka. Tak de luka.   Perut pun ok. Dia cadang tukar susu lain kalau aku tak tahan dengar anak nangis. Susu yg dicadangkan tu ialah Enfalac A+ Gentlease, keluaran Mead Johnson. Yg ni bukan rumusan utk baby prem. Irsyad dah 3.2 kg, dah tak yah guna susu prem lagi. 

Susu Enfalac ni rendah laktose dan mudah hadam. Boleh kurangkan masalah cirit-birit, kembong dan masalah tak toleren dgn laktose.

400g @ RM50++

Susu formula pertama Irsyad ialah Nan rumusan khas utk baby prem, keluaran Nestle. Tapi, tak sesuai sebab Irsyad cirit. 
400g @ RM27

Kemudian tukar kepada Similac Neosure rumusan khas utk baby prem, keluaran Abbott. Mulanya ok aje. Dah 3 tin guna. Tapi, makin lama, Irsyad makin kuat meneran utk berak, walau najisnya tak keras. Najisnya lembut tapi melekit cam ada lemak gitu.

370g @ RM32.50
                                      
Dgn Enfalac ni, najis lembut dan kurang melekit. Irsyad pun dah kurang buat perangai disebabkan kolik. Moga ok le, tak yah tukar susu lagi. Daaahhh.



19 ulasan:

  1. Baby u boleh minum ke enfalac gentleease ? My paed pn suggest my baby minum susu tu . Tapi syg . Lnsg dia tk suka . I try rasa . Maigoddd . Pahit gila .. Of coz la my baby dont want kan .. But my bby always colik n cery bery . Kesian tgok dia nnges always every night .. Cm mana nk aja kasi dia minum eh ? Tips please .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sorrylah, saya baru baca & balas. Memang pahit susu ni tapi baby tak tahu rasa tu. Dia telan je. Mama dia yg tak larat nak beli, mahal & bb minum byk. Skrg dia dah 1 tahun dan guna susa Frisolac rumusan 2. So far baik2 saja. Kalau bb dah biasa guna susu lain, mungkin dia tak mau yg Enfalac Gentleease ni.

      Padam
    2. My baby pn xmau mnum mmg pahit.. semua susu enfalac a+ pahit ke gentlease je pahit?

      Padam
  2. Same like me . My baby tak mahu langsung mnm susu enfalac gentlease ni . Baru letak botol susu kat mulut dia , dia rasa sikit terus muntah . Then i pun rasa lah . Omg . Kalau tekak kita pun tak boleh terima , apatah lagi baby . Hmm . Agak enfalac a+ yang rumusan biasa tu sama tak rasa cm ni ye ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ank sy guna enfalac A+.. X phit... Best susu dia

      Padam
  3. Assalamualaikum.. Nk tya.. Mcm mna handle bgi susu formula dkt anak yer. Anak sya kena kolik jugak. Dr suggest susu enfalac ni. Dh bagi. Anak saya minum tpi saya x boleh nak handle. Tak sempat nk bncuh sbb anak merengek kuat. At last sya bgi susu badan jugak. Saya selang seli kan. Brapa jam sekali boleh bgi susu formula yer sbb anak saya mcm tak ckop minum. Lepas sejam lebih dia akan menangis lapar lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Irsyad skrg dah nak masuk 2 thn. Sy pun dah byk lupa tips & nasihat paed. Yg sy ingat, paed ckp bb mmg mcm tu. Nangis kkadang bkn sbb lapar. Dia rasa tak selesa. Byk bg susu akn buat dia muntah, jeluak. Sy lupa selang masa pnyusuan yg betul. Nnt boleh confirm balik dgn paed bb puan, ye. Utk penyediaan susu botol tu, jgn tunggu sampai bb betul2 lapar & nangis kuat baru nak bancuh.Tu yg tak sempat tu.

      Padam
  4. Salam...ank sy danish so far alhamdulillah...da msk 3 bln mnum enfalac A+ rumusan bayi(biasa)tu.. Start dr abes pantang...rasa sytaw la plak..xpnah rasa,tp tgk dia selera je..hehe...so far,xde mslh kolik,sembelit,kulit pon ok... Cuba lh bg kt ank...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wsalam, Dya. Alhamdulillah, senang hati ibu bila anak tak ada masalah dgn susu. Tapi setiap yg berlaku ada hikmah. Nasib le anak saya tak suka enfalac tu, dapat le mama dia berjimat dgn beli susu murah sikit. Sekarang anak dah 2 thn 5 bln & guna Friso Gold je. Ha, ha..

      Padam
    2. Akak nk tny tmpat akak ada lg x stok susu ni

      Padam
  5. Saya ingin tya..ank saya bru msok 3bln slma ni mnum ssu frisolac , sjak kblkga n ni dia xmau ssu bila hsap 2kali trus tolak , saya jrus tkr ssu ke , dan blh rekmen x tkr mana ?

    BalasPadam
  6. Salam...nak tanya la kepada sesiapa yg boleh bgi jawaban,please replay ye...boleh x susu frisolac saya selang seli kan ngan susu enfalac a+ sebab pertama tu saya guna susu frisolac then ank kuat muntah,so skrg saya cube tukar enfalac a+,but still sering muntah juga...soo daripada membazir saya nak selang seli kan susu² tu...boleh ke???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak muntah2 bila minum susu, saya rasa better bawa jumpe pakar kanak2...takut ada yang tak selesa dgn anak tu...

      Padam
    2. Anak saya pun macam tu sis, skrg dia dh 3 taun..dr suggest friso comfort khas utk regurtasi, sbb dia slalu muntah even menyusu badan

      Padam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. Terima kasih dah kongsi pengalaman masing²,saya dah pernah bawa ank jumpa ngan doct pakar,dan doct pakar mmg suh bgi anak saya minum susu friso comfort,saya dah try bgi,mmg muntah tu berkurang,tapi cirit birit pula anak saya,so saya stop kan then bgi dia susu frisolac yg mmg biasa dia minum sblm nie,dan alhamdulillah sekarang ank sya dh umur 3bln lbh,btul kata doct pakar,klau anak still muntah mama kena sabar sampai anak ber usia 3-4bln maka muntah² tu akan berkurangan,dan alhamdulillah mmg btul kata doct tu,anak sya skrg dah jarang muntah,ada la sekali sekala lau perut dia mmg btul² kenyang,baru dia muntah...tq mama² semuaaa dah kongsi pengalaman masing²��

    BalasPadam
  9. hai salam semua.. sy cuma nak berkongsi. susu enfalac A+ gentlease diformulasikan khusus utk bayi yg ada masalah penghadaman. gentlease ada satu protein easy for digest. protein tu yg membuatkan susu tu rasa pahit. bayi tiada deria rasa. kalau dr awal dia minum gentlease ni, dia mmg boleh biasakan. tp kalau dia dah biasa dengan susu yg normal, tetiba tukar GE, dia mmg akan reject sbb rasa yg pahit tu. kalau kata puan perlu tukarkan anak kpd GE atas saranan doktor, tukar secara perlahan2 supaya bayi dpt adapt dengan rasa tu slowly. apa2 pun, utk bayi 0-12 bulan, kena rujuk pada pakar kanak2 utk nasihat lanjut. :)

    BalasPadam
  10. sy nk tnye ape beza nye susu enfalac rumusan khas dn rumusan bayi

    BalasPadam
  11. Saya pun harini beli susu anfac GE ni.before that anak saya memang minum anfalac tpi saya x pernah rasa.pastu saya rasa hari ni susu ni pahit.patut baby saya x suka.sebab sebelum ni minum anfalac pun tapi yg lain.

    BalasPadam

Terima kasih. Moga dirahmati.