Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Sabtu, 27 September 2014

Riketkah Dia?

Assalam...

Nak update pasal result darah yang diambil pada 15/9/2014 dan ubat anakku, Irsyad. Aku ada citer pasal kena pergi spital untuk start ubat Irsyad sebelum ni. Leh klik sini.

Result darah waktu dalam wad NICU (Julai) masih gagal diperolehi hingga kini. Pada 22/9/14 sekali lagi aku ke hospital untuk mendengar keterangan doktor tentang ubat yang perlu Irsyad ambil. Setelah menunggu berjam-jam, giliran kami tiba

Doktor muda tu kata anakku menunjukkan tanda masalah tulang dan bukan hati. Tulang??? Dia dikhuatiri mengalami penyakit riket atau tulang lembut. Biar benar. Doktor tu nak buat ujian darah sekali lagi untuk pastikan jenis ubat yang sesuai. Ambik darah lagi??

Tulang kaki yang melengkung keluar tanda riket.

Anatomi tulang kaki.

Aku mula tak puas hati sebab ubat belum boleh mula dan kena datang lagi minggu depan untuk ambil keputusan. 

Weeeiii....kalau dah nak kena ambik darah lagi sebab tak pasti jenis penyakit dan ubat, nape tak suruh aku datang ambik darah baby je di bilik 5 tu. Tak yah le aku menunggu giliran berjam-jam untuk jumpa doktor ( yg ni aku jerit dalam ati je...ha, ha...).

Dan lagi satu, kalau cam ni le punya lama nak diagnosis penyakit, yang sakit tenat, makin tenat jadinya (ayat ni aku cakap kat doktor tu (Ampuunnn..mama teremosi saat itu). Agaknya, dia pergi tanya doktor pakar kanak-kanak dan akhirnya Irsyad tak perlu ambil darah. Doktor bagi ubat Alfacalcidol iaitu sejenis vitamin D yang berfungsi mempercepatkan penyerapan kalsium oleh tulang. 2 titik sahaja untuk sekali sehari.

Bulan depan datang lagi untuk buat ujian darah. Nak tengok berkesan ke tidak ubat tu dan untuk tengok bacaan salah satu enzim hati Irsyad yang tinggi tu dah berkurang ke tidak.

29/9/14 aku pergi lagi ke spital tapi kali ni bertemu dengan doktor di unit pembedahan untuk periksa hernia pulak. Kalau semakin membesar, tiada jalan lain yang boleh diambil kecuali pembedahan. Cian baby Irsyadku.
30/9/14 ke klinik kesihatan pulak untuk check up bulanan. Haissshh...berulang-alik le kita ke spital dan klinik.

Sebelum aku tamatkan ngomel petang Jumaat, mai citer sikit apa itu penyakit riket. Riket adalah ketidaknormalan tulang yang disebabkan oleh kekurangan vitamin D yang fungsinya mempercepatkan penyerapan kalsium.

Bayi atau kanak-kanak yang menderita riket biasanya menunjukan perubahan fizikal seperti berikut:
  • Kepalanya lama kelamaan akan berbentuk segi empat
  • Ubun-ubunnya akan tetap terbuka (lembut) dalam waktu yang lama
  • Sendi tulang pergelangan tangan dan kaki lebih lembut dan lebih besar dari biasa.
  • Kaki akan berbentuk cekung atau cembung (ini berlaku kerana tulang kaki terlalu lembut untuk menampung beban anggota badan yang lain)
  • Perut menonjol
  • Mengalami sembelit

Aku hairan sebenarnya tapi apakan daya, Allah jua yang berkuasa. Tunggu je lah result sebulan dari sekarang. Daaahhh.

6 ulasan:

  1. Assalammualaikum... banyak sabar ya Musliza . Ni semua dugaan Allah.

    BalasPadam
  2. salam kenal,,
    singgah sini dari edisi blog..
    sabar ye sis,,semoga baby sis diberi kesihatan olehNya, insyaAllah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kenal juga. InsyaAllah. Amiin. TQ, sudi singgah.

      Padam
  3. Ya allah semoga allah oermudahkan segalanya... Allah uji liza..sebab Allah tau liza mampu menghadapinya....undate la lagi..mila nak tau...cita si kecil tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah, 20/10/14 nanti akak update. Tapi, masa tu baru ambik darah. Result utk tahu perkmbgn tulang dia, seminggu slps tu. Hrp result darah yg diambil pd bln 7 dah kuar pd 20/10 nnt.

      Padam

Terima kasih. Moga dirahmati.