Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Selasa, 9 September 2014

Pokok Rumput Untuķ Rawat Denggi

Assalam...

Beberapa hari lepas, ada kawan opis tanya kat WhatsApp tentang cara nak rawat denggi selain minum air 100+ dan makan sup ketam.

Sebenarnya, masih belum ada vaksin atau ubat untuk merawat denggi. Kalau ditahan di wad pun, doktor hanya pantau bacaan platlet darah dan bagi ubat demam je. Petua-petua yang kita amalkan ini adalah untuk meningkatkan platlet darah, bukan untuk membunuh virus denggi tu.

Petua lain untuk merawat denggi ialah dengan minuman herba yang diamalkan oleh orang Cina menggunakan sejenis rumput yang banyak terdapat di halaman rumah atau di padang. 

Rumput tersebut adalah seperti gambar di bawah:



Bunganya berwarna ungu sebelum kembang. Bila dah kembang, bunganya warna putih. 

Rumput ini dikenali dengan nama Sepagi, Tahi Babi atau Tunjuk Langit. Nama saintifiknya yang glamor ialah Vernonia Cinerea. Petua ni dikongsikan oleh budakscumils.blogspot.com

Cara menyediakan minuman herba daripada rumput tersebut adalah seperti di bawah:
  • Basuh bersih rumput tadi yang diambil dengan akar-akarnya sekali.
  • Kisar bersama sedikit air.
  • Tapis dan letak gula ikut kemanisan yang dikehendaki. Sedia untuk di minum.
Jika dikhuatiri tersalah pokok (kang tak pasal terus KO), korang amalkan je minum air 100+ dan sup ketam. Dah sah-sah le tak leh silap. Ke ada yang tak dapat bezakan ketam dengan udang kara?? 😅

Jadi, jagalah persekitaran anda. Bersihkan tempat-tempat yang boleh jadi pembiakan nyamuk Aedes. 

TIADA AEDES, TIADA DENGGI

Daaahhh...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih. Moga dirahmati.