Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Sabtu, 21 September 2013

Pelaburanku Merundum

Assalam...

Pelaburan adalah satu langkah untuk meningkatkan kekayaan. Perolehan atas sesuatu pelaburan bergantung kpd risiko. Semakin tinggi risiko sesuatu pelaburan, semakin tinggi pulangannya (the higher the risk, the higher the return).

Aku ni tergolong dalam pelabur yg tak sukakan risiko (risk averse investor), maka sesuai le aku melabur dalam saham koperasi Bank Persatuan. Pada awal tahun pelaburan,  dividennya tinggi dlm belas2 peratus gitu. Kemudian turun kepada 10%, turun lagi kepada 8% dan tahun ini makin turun kepada 6%. Huaaaa...!!! Nape le rendah sangat. Aku dah labur RM15,000 tau tapi cam gini jadinya.

Memang le aku tak hilang modal tapi itu je le pelaburan yg aku ada selain ASB. Takkan aku nak jual saham tu dan labur semua dalam ASB. Dah le ASB tu pulangannya paling tinggi pun 8%. Nanti le aku try tengok Unit Trust & Fixed Deposit. Janji yg berisiko rendah. Yg nak kena pantau-pantau harga ni aku tak minat sebab pemalas, hu, hu, hu!!!! Daaaahhh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih. Moga dirahmati.