Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Khamis, 20 Jun 2013

Air Hujan Untuk Masak

Assalam...

Harian Metro, 15/06/2013
Mungkin ia bukan sesuatu yang menghairankan atau menyedihkan untuk mereka yang tinggal di beberapa tempat di Sarawak khususnya buat keluarga suami aku di Kampung Debak, Sri Aman, Sarawak. Kalau keluarga dalam berita disiarkan oleh Harian Metro tu derita terpaksa guna air hujan untuk memasak dan urusan harian lain kerana bekalan air paip dipotong sebab tak mampu bayar bil, tapi di kampung suami aku memang dari mula suami dilahirkan sampai sekarang pun guna air hujan sebagai sumber air bersih utama kerana tiada bekalan air paip. Kenapa? Dulu masalah jalan raya, so kerajaan tak boleh buat saluran paip besar, sekarang dah ada jalan dah.Mungkin tak lama lagi le tu. Bekalan elektrik ada, alhamdulillah.

Masa memula ke kampung suami, seksa gak aku rasa, lebih-lebih lagi waktu musim kemarau. Tiada hujan, maka kurang le bekalan air bersih. Air telaga hanya boleh guna untuk buat basuhan sahaja kerana airnya masin. Napa lak masin? Dekat pantai ke? Idok le kampung tu dekat pantai tapi khabarnya sungai kat kampung tu bertembung dengan air laut so, bila air pasang, banjir le kampung tu dan masuk dalam telaga. Masin le. Telaga kat kampung suami ni tak macam kat Semenanjung. Telaga kat sana macam lubang je. Tak de lak gambar nak tunjuk.

Kalau hujan kat kampung, itu satu rahmat. Masing-masing sibuk le buka tong simpanan masing-masing untuk tadah hujan. Ko bayangkan le, hujan atas atap rumah dibiarkan turun lama sikit, untuk cuci atap (praktisnya gitu), kemudian baru ditadah. Kalau bayangkan yang macam-macam, mesti ko tak 'lalu' nak guna air tu. Tapi, aku relaks je. Redha. Kat bawah ni aku tunjukkan bekas yang digunakan untuk tadah hujan. Bukan calang-calang bekas, tau!

Bekas menyimpan air hujan...besar tak? Ko ada?
Pandangan dari bawah. Tinggi tak?
    Ini bekas biru di rumah jiran. Tiada perparitan yang teratur.

 
Pemandangan depan rumah...waweeee!!!

Anakku Ahda main tadahan hujan depan rumah.

Dah le tu. Hingga jumpa lagi. Kalau aku ke Sarawak untuk sambut Raya Aidiladha, akan ku citer lagi. Ada orang baca ke ni. Tak pe,  nama pun diari aku. Hu, hu !!!

1 ulasan:

  1. Awk..awk slh la.tu dekat perak..dan gambar ni gambar keluarga saya...

    BalasPadam

Terima kasih. Moga dirahmati.