Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Rabu, 12 Jun 2013

Abakus

Tau apa tu abakus aka sampoa? 


Abakus ialah suatu alat komunikasi bermanik yang digunakan untuk mengira. Abakus juga 
merupakan suatu model aritmetik yang konkrit lagi dinamik. Abakus juga boleh digunakan 
untuk membina kebolehan murid dalam membuat pengiraan.

Ni le rupanya. Dah biasa tengok, kan!
 
Walaupun dah biasa aku nengok, tapi tak pernah le aku ambik tau cam ne nak guna, sehingga le malam tadi bila  Adam minta tolong tengokkan kerja sekolahnya. Alamak, satu haram pun aku tak tau. Nak buka internet, KO le pulak malam tu. Pergi tanya anak jiran sebelah pun tak dapat nak menolong. Akhirnya, Adam 'main belasah' aja le. Petang tadi, balik dari ofis, aku usaha le google pasal abakus ni. Hok alooooh....mudoh jah (sleng Kelantan).




Gini caranya:


Cara mengira....ada paham tak?



















Aku dah paham cam ne nak kira guna abakus ni tapi tak de le terror bebenor. Masih terkial-kial gak. Yang pentingnya aku dah berhijrah dari tak tau langsung kepada tau le sikit. Untuk anda yang dah lammmmaaaaaa dah tau, tok sah le gelakkan aku. Aku tau le, aku yang tertinggal. Huwaaaaaa...!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih. Moga dirahmati.