Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Ahad, 22 Mac 2020

Irsyad dan Kudis Api

Cerita ditulis pada 23 September 2015. Baru nak publish.

Assalam....

Hari ni nak citer pasal kudis api Irsyad. Mulanya aku ingat lepuhan kecil tu sebab melecet pakai kasut baru. Pergi klinik biasa dan doktor bagi antibiotik, ubat cuci dan ubat sapu. Tapi, luka tu tak kering. Masih berair. Sebelum balik ke Terengganu, perasan ada lepuhan baru. Mula terdetik yang itu bukan lepuhan biasa.

Di Terengganu, aku ke klinik pakar kulit, Klinik Muhd Sulaiman di Jalan Tok Lam. Datang pukul 9 pagi daftar dapat nombor satu. Malangnya, doktor hanya akan sampai pukul 11 pagi. Makanya, aku melepak di rumah bapak saudara yg berdekatan dgn klinik.

Bila jumpa doktor, doktor kata itu kudis api. Perlu 4 langkah rawatan.
1. Rendam anak dalam air bercampur serbuk ubat selama 20 minit.
2. Sabunkan anak guna sabun Seba Med dan bilas.
3. Sapu ubat pada tempat yang berkudis.
4. Bagi makan 2 jenis ubat yang dibekalkan setiap 8 jam sekali.
InsyaAllah, dalam masa 3 hari akan pulih.

Caj yg dikenakan utk anak aku ialah RM250. Aku yg kena ekzema teruk di tangan pun kena caj RM250. Bapak aku yg melepuh kena minyak panas pulak kena caj RM265. Fuuuuhhh...nasib cukup duit. Itu pun pinjam duit mak aku RM250, hu, hu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih. Moga dirahmati.