Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Sabtu, 5 Oktober 2013

Cucur Pulut Sarawak

Assalam...

Cucur pulut ni seperti pisang goreng, cuba lapisan kulitnya dibuat dari tepung pulut, dibalut pada pisang & digoreng. Aku mula kenal cucur ni setelah kahwin dgn suami aku ni. Tapi, baru kali inilah aku cuba membuatnya sendiri.

Sabtu lepas kan aku dah citer yg aku pergi rumah sepupu suami di Parit Buntar. Mak kpd sepupu suami tu tengah buat cucur pulut ni. Sambil tolong dia balutkan pisang, aku tanya le resepinya. Katanya, cucur ni hanya terdapat di kampung Debak sahaja di Sarawak tu. Setelah aku olah, begini le citer & kejadiannya:

BAHAN-BAHANNYA:
1 cawan tepung pulut
1 sudu besar tepung gandum
1sudu kecil gula kastor
1 - 2 sudu kecil minyak (aku guna mentega)
Sedikit air (utk bancuh hingga boleh dikepal)
1sudu besar susu tepung (aku tambah. Aku nak guna susu cair, tp nak kena tebuk tin baru. Malas weeiihh!!)
4 - 5 biji pisang awak @ pisang emas @ apa2 pisang yg anda suka).

CARA-CARANYA:
1.  Campurkan tepung pulut,     tepung gandum, gula, garam & susu & minyak ke dalam bekas bersih.
2. Tambahkan air sedikit & gaulkan semua bahan sehingga ia boleh dikepal. Kalau adunan berderai tambah sikit air @ minyak. Kalau cair, tambah sedikit tepung pulut.Bila adunan boleh dikepal, ketepikan.


3. Pisang dibuang kulit & dibelah dua (sebab pisang panjang, slps belah 2, aku potong lak 2 supaya senang nak balut dgn adunan tepung tadi). Kalau nak senang, guna pisang emas yg kecik comel gitu.



4. Ambil sedikit adunan tepung, gentelkan jadi bulat dan leperkan seperti gambar di bawah. Jgn tebal sgt & jgn nipis sgt. Kalau nipis, nanti bocor.


5. Letak sekeping pisang tadi atas lapisan tepung tadi dan balutkan dia hingga menutupi keseluruhan pisang. Susun pisang atas pinggan yg telah dileserakan dgn sedikit minyak supaya tak melekat. (Tang balut pisang ni le yg buat aku tensen. Tarik sini, bocor sana, makanya adalah adegan tampal menampal).

          

6. Panaskan minyak dgn api sederhana & goreng hingga keperangan. Tadaaaa...dah siap.
Biarkan sejuk sikit sebelum di makan. Hati-hati dgn isi dalamnya yg panas.
Selamat Mencuba!!! Daaahhh.

1 ulasan:

  1. Byk je org srwk pandai buat....tipu la kalau kata hnya ada d kpg debak je.

    BalasPadam

Terima kasih. Moga dirahmati.