Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Selasa, 7 Oktober 2014

Jika Tibanya Kiamat, Bersediakah Kita?

Assalam...

Aku begitu tersentuh dengan bingkisan dari seorang kenalan menerusi WhatsApp. Siapa penulis asalnya, tidaklah aku ketahui kerana ia sampai menyampai. Harap penulis asal halalkan perkongsian ini kerana ia begitu menginsafkan.

Bukan sebelum ini aku tak pernah terima pesanan keagamaan sebegini. Pernah, banyak dan panjang. Tapi, pesanan ini aku rasa lain macam...tersentuh gitu. 

Harap keinsafan aku ini akan berterusan. Moga dapat dimanfaatkan oleh pembaca blog sekalian. Untuk makluman, teks di bawah telah diedit dari segi ejaan, tanda bacaan dan bahasa tapi tidak mengubah maksudnya.

6.00 am, kita bangun solat Subuh, kemudian kita bersiap-siap untuk ke tempat kerja. Sampai ofis jam 7.00 am, hari masih gelap.

Mungkin kita anggap hari nak hujan, maka abaikan sahaja. Masuk ofis, buat kerja apa yang patut dan kita tengok jam 9.00 am, sudah sampai masa nak pergi breakfast. Keluar pintu ofis, suasana masih gelap, hitam pekat macam malam. Mungkin masih boleh dianggap hari nak hujan lagi. Maka, abaikan juga.

Tapi, kalau jam 12.00 pm pun hari masih gelap, apakah petanda itu? Keesokannya pun sama. Buka TV semua orang kelam kabut menceritakan bahawa dunia ini sudah tiada lagi siangnya dan begitu juga dengan lusa, masih tiada lagi matahari.


Pada hari keempat kita bangun pagi, kita dapat melihat matahari tetapi jangan terkejut kerana matahari telah terbit dari sebelah barat. Kehebatan ahli dunia akan mengatakan itu fenomena alam, tapi sedarkah kita itulah petanda besar yang paling awal sebelum tibanya hari kiamat!!


Maka, telah tertutuplah pintu taubat.  
Orang yang telah bertaubat tapi Allah masih belum terima taubatnya juga akan ditutup pintu taubatnya.


Saat itu, kita akan lihat satu fenomena luar biasa di mana golongan kaya akan keluarkan semua harta untuk diinfakkan; golongan yang tidak pernah baca Quran, 24 jam baca Quran; golongan yang tak pernah solat jemaah akan berlari-lari menunaikan solat secara  berjemaah. Tapi sayang, segalanya sudah tidak berguna lagi.


🎶 Starts from now on..

      Let's turn to Allah..

     He's never far away..

     Keep your trust in Him..
    Raise ur hands and pray. 🎶


Kenapa kita tidur masa Allah memanggil (azan berkumandang)? 
Tapi, kita sanggup tahan mengantuk saat menonton filem selama 3 jam.

Kenapa kita bosan saat baca Quran? Sebaliknya kita lebih rela membaca timeline twitter, status di wall facebook, novel atau buku lain?

Kenapa kita senang sekali mengabaikan pesanan dari Allah? 
Sedangkan kita sanggup memforward pesan yang aneh-aneh?


Kenapa masjid semakin kecil? Tapi bar dan kelab semakin besar?

Kenapa kita sangat senang menyembah (memuja sebagai idola) ARTIS? 
Tapi, sangat susah untuk menyembah ALLAH (solat)? Fikirkanlah.

Aku rasa, pesanan ini ditulis hasil dari video ceramah seorang ustaz ni tentang laporan NASA yang Kutub Utara telah berganjak dari kedudukan asal dengan cepat. Juga ada melaporkan kemungkinan matahari terbit dari barat dan fenomena ini dijangka berlaku pada 2015. Apakah???

Apa-apapun, pengetahuan kita sangat terbatas. Hanya Allah yang maha mengetahui segala sesuatu. Yang penting, bertaubatlah dari sekarang dan beristikhamah dalam melakukan kebaikan. InsyaAllah. Daaahhh.

1 ulasan:

  1. Milapun ada dapat... Best..betulapa yg diperkatakan.. Keinsafan mengetukbpintu hati...

    BalasPadam

Terima kasih. Moga dirahmati.