Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Isnin, 25 November 2013

Kulat Sisir Goreng Kering

Assalam...

Nak jadi rezeki aku, aku terjumpa le kulat sisir di pasar Jitra. Aku beli le satu bekas RM3.00. Konon nak buat masak lemak cili api, pastu tak jadi le pulok, takut tak sedap sebab aku tak reti buat, kih, kih...

Aku google kat internet, makanya aku putuskan utk goreng saja. Biasa le, kalau tak derhaka, tak sah. Aku cedok resepi dr blog Cik Mat Gebu dan blog Yan's Cottage.

Resepi aku sendiri macam ni:

Bahan-bahanya:
1 gelas kulat sisir (buang hujung yg keras & rendam 10 minit dlm air)
1 inci halia (dihiris)
2 ulas bawang putih (dihiris)
Sebiji bawang besar yg bersaiz kecil (dihiris)
1 biji telur
2 sudu besar udang geragau @ boleh ganti dgn udang kering
5 ekor udang basah (tak nak letak pun boleh)
2 biji cili api (dihiris)

Cara-caranya:
1.  Goreng udang geragau dgn sedikit        minyak hingga garing.
2. Dlm kuali yg sama, tumiskan bawang besar, bawang putih, halia & cili api.
3. Masukkan udang basah. Goreng hingga udang kemerahan & masukkan cendawan. Goreng hingga cendawan agak2 masak.
4. Ketepikan campuran cendawan tadi di sudut kuali. Pecahkan telur & hancurkan. Bila telur dah jadi ketul-ketul kecil, gaulkan bersama campuran cendawan yg diketepikan tadi.
5. Tambahkan garam & serbuk perasa. Goreng sebentar.
6. Daaahhhhh siap. Sedap dimakan panas-panas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih. Moga dirahmati.