Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Jumaat, 2 Ogos 2013

Kerana Adam & Abah

Assalam..

Ni kisah hari Rabu lalu. Aku baru 30 minit mulakan kuliah. Tetiba dapat sms & call dari suami mengatakan dia sekarang berada di hospital. Heran gak aku sebab setau aku suami aku tak de sakit pe. Ooo...rupa-rupanya Adam berdarah hidung. Adam telefon dari sekolah bagitau hidungnya berdarah. Ini bukan pertama kali hidungnya berdarah, tapi kali ni pendarahan tak nak berhenti walaupun dia dah basuh kepala. Tu yang dia telefon abahnya.

Yang aku jadi kalut ialah bila suami sms suruh datang hospital segera kerana dia ada temujanji dengan YB. YB mana tah. Akupun batalkan kelas dan terus bergegas ke hospital. Beg sekolah Adam masih di sekolah. Suami kata dia nak ambil on the way nanti. 

Adam berehat di katil wad kecemasan Hospital Jitra.


Selepas selesai berehat dan ambil ubat di farmasi, aku pun balik rumah, nak suruh Adam tukar baju, mandi, dan makan ubat. Pas tu baru nak hantar ke rumah pengasuh. Aku nak segera balik ofis untuk 'marking' kertas ujian yang berlambak tu. Tup, tup...dapat sms dari suami mengatakan temujanji dibatalkan dan suami juga lupa ambil beg sekolah Adam. Bermakna, aku kena tunggu hingga 1.45 tengah hari untuk ke sekolah ambil beg. Sebab pe tunggu 1.45? Hari Selasa Adam balik pukul 1.45 tengah hari. Dia tak mau pi awal sebab dia malu dah tukar baju biasa dan sekolah sekerat hari je.

Dah sampai di sekolah,  Adam buat perangai lagi. Dia tak mau turun pi ambik beg sekolahnya. Aku tak masuk sampai dalam kawasan sekolah. Aku parking kat luar je, maka Adam kena berjalan jauh sikit ke bilik darjahnya. Aku pun naik angin, dan blah dari sekolah tanpa ambil beg. Aku siap ugut biar beg sekolah dia hilang dicuri orang. Tapi, Adam ambil pendekatan, "ada aku kesah". Sadis betul. Aku sakit hati gak pasal minyak kereta aku dah lama merah berkelip, paksa ke sekolah tapi tak nak turun pulak. Budak ni memang  betul le nak habiskan minyak kereta tu.

Aku hantar ke rumah pengasuh, tanpa menunggu dia masuk rumah pengasuh, aku terus pecut. Isi minyak kereta dulu (kalau dak, tak  pasal-pasal ada yang tersadai di tengah jalan). Dalam perjalanan untuk isi minyak tu, aku dok menimbang-nimbang, nak patah balik pergi ambil beg sekolah Adam atau terus ke ofis. Akhirnya, akal waras ku buat keputusan patah balik ke sekolah dan ambil beg Adam. Masa tu budak dah tak ramai. Fuuuhhhh...berpeluh den.

Sampai di ofis, aku pulak kena bersedia untuk mulakan kuliah pukul 3.15 petang. Nasib le guna pendekatan student centered & outcome based learning. Tak de le kalut sangat. Gitu le alkisahnya. Khamis nanti aku akan kalut lagi untuk ganti kelas yang aku cancel kan tu. Rasakan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih. Moga dirahmati.