Thanks for visiting my blog.

Coretan ikhlas dari hati. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan buat perbaiki diri. Moga dirahmati selalu olehNya.

Sabtu, 2 Mei 2015

Sakitnya Tuh Di Sini....Kisah Si Penjual Tudung

Assalam...

Lama tak menulis. Banyak cerita tapi kemalasan atasi segala. Sekarang ada sedikit kekuatan utk menulis (menaip sebenornya). Sila baca, ye.

Dalam dua minggu lepas 18/4/2015, aku terjebak untuk membeli tudung secara atas talian (online). Ini bukan kali pertama aku beli barang secara online, tau.

Segalanya berjalan lancar, walaupun ada sikit masalah pengurusan stok sebelum tu. Mula kata warna yg aku order tu ada, dah aku minta kira total RM nak bayar, dah kata tinggal warna tertentu je pulak. Aku sabor lagi, hinggalah kuterima mesej melalui aplikasi WhatsApp (WA) pada 19/4/2015.
         


                

Tertusuk sembilu di hati. Dia tak faham atau aku yg tak mengerti? Aku bukan budak hingusan yg tak tau beza instant transfer dgn normal transfer. Yg aku persoalkan ialah kenapa tak bagitau awal-awal, kalau guna normal transfer, barang aku akan diproses setelah cash received.

Sepanjang aku berurusan beli barang online, tak pernah lagi aku guna instant transfer sebab penjual sediakan 2 jenis akaun sama ada CIMB dgn Maybank atau BIMB. Sebagai pembeli, aku pun nak jimat kos.

Penjual yg sorang ni hanya sediakan satu jenis akaun sahaja....Maybank. Bank aku pulak CIMB dan aku hanya guna normal transfer. Dia hanya fikir dia sorang yg takut kena tipu. Dia tak fikir ke, pengguna pun takut ditipu penjual tak bertanggungjawab. Itu le namanya risiko berniaga. Kalau takut, tok sah berniaga le.

Sebagai orang terpelajar (terpelajar le sangat...he, he...ia benar jika dibandingkan dgn budak tu), aku ambil pendekatan diamkan sahaja. Malas nak layan budak hingusan macam dia.

23/4/2015, baru dia tanya dah terima bungkusan ke tidak. Aku diamkan juga sebab dia pun tak hantar tracking number sebagai makluman dah pos barang. Lepas tu baru dia hantar tracking number dan minta maaf. Aku tetap diamkan sampai ke hari ini.
Bagi aku, enough is enough.


Aku dah nekad, walau apa bentuk tudung pun yg dia hantar, aku terima sahaja. Malas dah nak berurusan dengan orang 'tak sekolah' ni.

Kalau ikut profile pemilik kedai tudung online tu, dia bekas pelajar politeknik. Kalau benar yg menaip mesej tu tuan empunya, malang sekali politeknik punya pelajar seperti dia. Tak tahu menghormati org lain.


Apa-apapun, aku berharap si pemilik kedai online & yg membalas mesej itu adalah org yg berbeza (Aku cuba bersangka baik). Dan itulah jualbeli antara aku dgn dia yg pertama dan terakhir.

Wahai si penjual online, silalah rajin update stok anda. Jangan minta pelanggan pilih warna baru nak pergi semak stok ada ke tidak. Nampak sangat kamu tidak berminat & tidak bersedia untuk berniaga.

Lagi satu, tolong belajar sabar dgn pelanggan anda. Jaga bahasa kerana anda tak tahu anda berurusan dengan siapa. Mungkin mereka lebih berusia dan berkedudukan dari anda.
Baru meniaga dalam Malaysia pun kecoh, tok sah berangan nak luaskan empayar perniagaan ke luar negara le, dik oooiiii. Daaahhh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih. Moga dirahmati.